Apeluiers, Apenluiers, Apeluiders, of Apenluiders?

Home Apeluiers, Apenluiers, Apeluiders, of Apenluiders?
Lees hieronder het officiële boekje “De Apenluiders”!
Martin Planken, Apenluider
Apenluiders

Waarom men IJsselsteiners ook wel Apenluiders noemt

Al van jongs af aan vier ik carnaval in IJsselstein waarbij “Kees de aap” altijd voorop ging in de optocht. Tijdens carnaval wordt IJsselstein omgedoopt in “Apestad”. Maar waarom noemt men IJsselsteiners ook wel Ape(n)luiders of Ape(n)luiers zoals ook veel wordt gebruikt?

Rond 1300 leefde knecht Kees aan het hof van de heer van ‘t Slot Rijpickerwaard. Kees bezat een aapje die dezelfde naam had als zijn meester. Het diertje vermaakte met zijn kunstjes iedereen aan het hof, wat meester Kees zeer geliefd maakte.

Op een ongelukkige dag wordt het aapje ziek en sterft het. Terwijl knecht Kees zijn geliefde vriend in de tuin begraaft, geeft de slotheer een andere knecht de opdracht om alle bewoners van de stad te vertellen dat Kees dood is. Het bericht zorgt voor groot verdriet in de stad. Ter nagedachtenis aan Kees wordt besloten de noodklokken te luiden. Op het Slot hoort men de noodklokken luiden en de heer vraagt zich af waarom deze geluid worden. Hij stuurt Kees naar de stad. Als de bewoners knecht Kees zien aankomen, schrikken ze zich wild! Zij dachten dat knecht Kees was overleden! Als Kees uitlegt dat zijn aapje is overleden worden de inwoners van IJsselstein boos. Belachelijk, vinden ze het, dat ze de klokken hebben laten luiden voor een aap! Ze willen wraak nemen op de slotheer voor deze verwarring. De inwoners besluiten het kasteel aan te vallen. Ze omsingelen het kasteel en proberen de heer uit te hongeren. Een echte aanval blijft uit, het volk wordt chagrijnig en lui. Na enkele dagen besluiten de bewoners dat het zinloos is en sluiten vrede met de slotheer.

Bovenstaande tekst is afkomstig van de verhalenbank die ‘t op hun beurt weer uit een brochure van de toenmalige VVV IJsselstein hebben.

Martin Planken
Foto: Martin Planken, creatief directeur Topshelf Media ®

MAR(ke)TIN(g) PLANKEN: what’s in a name?!

Wie is Martin Planken? Ik ben een creatieve marketing en communicatie professional die sinds het einde van het vorige millennium 😉  ervaring heeft op het snijvlak van (internet) marketing, pr en communicatie. Het daadwerkelijk vergroten van de zichtbaarheid en omzet van en voorkeur voor organisaties, merken, diensten en producten is daarbij altijd het doel.

Mijn kracht ligt enerzijds in het adviseren over en bedenken, ontwikkelen en in de markt zetten van (nieuwe) producten, diensten en concepten. Aan de ander kant vind ik het fantastisch om de daarbij benodigde digitale media te realiseren.

Door mijn ontwikkeling als online marketeer weet ik een heldere visie op online marketing neer te zetten. Mijn kennis deel ik graag met collega’s, relaties en tijdens netwerkbijeenkomsten, presentaties en op (micro)blogs. Mijn lijfspreuk is:

“Kennis brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal. Ik laat mijn ideeën graag tot uw verbeelding spreken!”

In samenwerking met mijn opdrachtgevers bedenk en ontwikkel ik graag creatieve en effectieve media “Van De Bovenste Plank!” Heb ik jouw interesse gewekt? Neem dan contact met mij om je te laten informeren en inspireren tijdens een vrijblijvende afspraak. Meer over mij? Zie mijn LinkedIn profiel: Martin Planken.

Inspiratie en motivatie

Als ondernemende professional wil je geïnspireerd worden. Dat wil ik zelf ook. Daarom publiceer ik sinds de zomer van 2016 regelmatig een nieuwe inspirerende quote op de Facebook pagina van Topshelf Media. Die quotes vind je ook op deze website.

Enkele andere favoriete quotes van mij zijn:

  1. Education Is Not The Learning Of Facts, But The Training Of The Mind To Think.
  2. Knowledge brings you from A to B. Imagination brings you everywhere.
  3. There are leaders and there are those who lead. Leaders hold the position of power or authority, but those who lead inspire us.
  4. We follow those who lead, not because we have to but because we want to. We follow those who lead not for them, but for ourselves.
  5. It’s those who start with “why” that have the ability to inspire those around them or find others who inspire them.
  6. Tell me and I will forget. Show me and I will remember. Let me experience it and I will make it my own. This statement is attributed to Confucius: a thinker and social philosopher of Ancient China (September 28, 551 BC. – 479 BC).

Lees hieronder het officiële boekje “De Apenluiders”

apenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_01_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_02_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_03_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_04_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_06_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_07_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_08_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_09_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_10_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_11_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_12_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_13_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_14_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_15_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_16_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_17_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_18_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_19_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_20_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_21_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_22_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_23_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_24_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_25_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_26_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_27_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_28_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_29_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_30_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinapenluider_apenluiders_apeluiers_apenluiers_31_eene_legende_van_de_stad_ijsselsteinApenluiderskoninklijke_bibliotheek_logomeertens_instituut_logo

Bovenstaand boekje hebben wij mogen plaatsen met toestemming van De Koninklijke Bibliotheek en het Meertens Instituut.

koninklijke_bibliotheek_logomeertens_instituut_logo

Inspirerende video’s

Open Coffee Utrecht

Als mede-organisator van de maandelijkse netwerk bijeenkomsten voor ondernemers en professionals in de provincie Utrecht, genaamd Open Coffee Utrecht, publiceren wij TED video’s die wij zelf inspirerend vinden. Bezoek onze website voor de video’s en meer informatie.

Met geëngageerde groet,
Namens Topshelf Media ®

Martin Planken,
creatief directeur

Organisator van netwerkbijeenkomsten

Martin Planken

Het verhaal van De Apenluiders spreekt tot de verbeelding. Toepasselijk vindt ik dan ook de uitspraak van marketingexpert Seth Godin:

“Marketing is no longer about the stuff that you make, but about the stories you tell”